Brevet Βουτσαρά 2025 "Φάνης Παππάς"

 


Εκκίνηση: 11/05/2025 και ώρα 08.00

Οι συμμετέχοντες παρακαλούνται να βρίσκονται στην εκκίνηση για παραλαβή καρτών και οδηγίες τουλάχιστον μισή ώρα νωρίτερα (07.30)

Συντεταγμένες σημείου εκκίνησης: 39°40'11.9"N 20°35'22.0"E


ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΑ

Το brevet «Φάνης Παππάς 2025» είναι το πρώτο που διοργανώνεται στην ευρύτερη περιοχή του δυτικού νομού Ιωαννίνων. Ο Βουτσαράς είναι από τα πιο γνωστά και ιστορικά χωριά της περιοχής, ενώ, μέχρι το 2011, αποτελούσε την έδρα του πρώην Δήμου Μολοσσών, ο οποίος τότε συγχωνεύτηκε με διπλανούς Δήμους και πλέον συγκροτούν τον ενιαίο Δήμο Ζίτσας.

Η ιδέα της διοργάνωσης του brevet ανήκει σε νέους ανθρώπους που τους ενώνει η αγάπη για την ποδηλασία και η διάθεση ανάδειξης του ιδιαίτερου φυσικού κάλλους που έχει αυτός ο τόπος. Με τη σύμφωνη γνώμη όλων, το brevet αφιερώνεται τιμητικά στην μνήμη του Φάνη Παππά, γέννημα – θρέμμα του Βουτσαρά, ο οποίος σε μια άλλη εποχή και κάτω από άλλες συνθήκες υπήρξε ένας πρωτοπόρος στην ποδηλασία των μεγάλων αποστάσεων. Περισσότερες αναλυτικές πληροφορίες για την απίστευτη ιστορία του Φάνη Παππά, εδώ: https://iliotaxideftis.blogspot.com/2025/02/1937-2019-randonneur-randonneus.html

Η διαδρομή, σύμφωνα με την καταγραφή του openrunner, έχει μήκος 203 χλμ και περιλαμβάνει 4.180 θετικά υψομετρικά. Προφανώς εντάσσεται στην κατηγορία των απαιτητικών brevets και απευθύνεται σε ποδηλάτες με κάποια εμπειρία και, κυρίως, αυτογνωσία και υπευθυνότητα. Το ανάγλυφο της περιοχής δεν επιτρέπει εύκολες χαράξεις, αλλά τις περισσότερες φορές όλοι καταλαβαίνουμε ότι η δυσκολία μιας διαδρομής είναι και ανάλογη με την φυσική της ομορφιά.

Η χάραξη έγινε με σκοπό να αναδειχθούν χωριά ξεχασμένα στον χρόνο, με ελάχιστους ή και καθόλου μόνιμους κατοίκους. Ορεινά χωριά που δημιουργούν σε αυτόν που τα προσπερνά την αίσθηση ότι έχουν ξεχαστεί στο πέρασμα των δεκαετιών, την αίσθηση μιας άλλης Ελλάδας που πολλές φορές ούτε που μπορούμε να φανταστούμε ότι υπάρχει.

Η διαδρομή κινείται εντός του γεωγραφικού πλαισίου που δημιουργεί ο φημισμένος ποταμός Καλαμάς μαζί με τους παραποτάμους του Τύρια, Λαγκαβίτσα, Κούτση και Καλπακιώτικο και κάτω από τον ίσκιο των ορεινών όγκων του Κασιδιάρη στα ανατολικά και της Μουργκάνας στα βορειοδυτικά.



Η ΔΙΑΔΡΟΜΗ ΕΠΙΓΡΑΜΜΑΤΙΚΑ

Βουτσαράς – Κούρεντα – Γιουργάνιστα – Χίνκα – Πολύγυρος – Ελευθεροχώρι – Σενίκο – Ραδοβίζι – Πολύδωρο – Ραβενή – Κεραμίτσα – Κοκκινολιθάρι – Αγ. Νικόλαος – Αγ. Πάντες – Αμπελώνας – Βαβούρι – Λια – Λίστα – Κεφαλόβρυσο – Καστανιανή – Στρατίνιστα – Ψηλόκαστρο – Λάβδανη – Αετόπετρα – Γρανιτσοπούλα – Εκκλησοχώρι – Βουτσαράς

Η ΔΙΑΔΡΟΜΗ ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ

Από τον Βουτσαρά ξεκινάμε το ποδηλατικό μας ταξίδι με νοτιοανατολική κατεύθυνση προς τα χωριά Κούρεντα, Γιουργάνιστα, Χίνκα και Πολύγυρο. Τα πρώτα 16 χιλιόμετρα βάζουν άμεσα τον ποδηλάτη στο νόημα ότι θα περάσει όμορφες στιγμές «αγάπης», καθώς φορτώνουν ήδη στα πόδια του λίγο κάτω από 600 θετικά υψομετρικά. Μετά τον Πολύγυρο ακολουθεί το πρώτο γρήγορο κατηφορικό κομμάτι της διαδρομής, μήκους σχεδόν 14 χιλιομέτρων, τα οποία περιλαμβάνουν το πρώτο σημείο κοντρόλ (επανδρωμένο) λίγο μετά τη διασταύρωση της Τύριας.



Τα επόμενα 27 χλμ έχουν αρκετά πάνω – κάτω τα οποία βγαίνουν χωρίς ιδιαίτερη κούραση. Περνάμε τα χωριά Σενίκο, Ραδοβίζι και Πολύδωρο και βγαίνουμε, πολύ απότομα, στην παλαιά εθνική οδό Ιωαννίνων – Ηγουμενίτσας. Το σημείο χρειάζεται μεγάλη προσοχή διότι φτάνουμε με ορμή στη διασταύρωση της εθνικής οδού προερχόμενοι από έναν δρόμο με μεγάλη κατηφορική κλίση.

Συνεχίζουμε αριστερά στην εθνική οδό η οποία κάποτε κρατούσε όλη την κίνηση της δυτικής Ελλάδας υποδεχόμενη κάθε ταξιδιώτη που είχε προορισμό το λιμάνι της Ηγουμενίτσας. Τα τελευταία 15 χρόνια, όμως,  με την κατασκευή της Εγνατίας Οδού, ο παλιός αυτός δρόμος εγκαταλείφθηκε από τους ταξιδιώτες που προτιμούν την άνεση, την ασφάλεια και την ταχύτητα της Εγνατίας και εξυπηρετεί κυρίως μόνο τις μετακινήσεις των ανθρώπων που ζουν στα χωριά της ευρύτερης περιοχής.

Το ταξίδι μας στην παλιά εθνική διαρκεί λίγα μόλις χιλιόμετρα, καθώς σύντομα θα βγούμε από αυτή στρίβοντας δεξιά στη γέφυρα της Βροσίνας όπου θα περάσουμε τον ποταμό Καλαμά. Κλασικό σημείο φωτογραφίας κάθε φορά για τους ποδηλάτες που περνούν από εκεί. 

Αμέσως μετά τη γέφυρα ξεκινά στην ουσία η πρώτη δυνατή ανάβαση του brevet μας που θα μας πάει μέχρι την Κεραμίτσα. Έχει μήκος 10 χλμ και προσθέτει 500 θετικά υψομετρικά. 





Ακολουθεί ένα «σφαιράτο» κατηφορικό κομμάτι που, σε συνδυασμό με τις ευθείες που καταλήγει, θα αναζωογονήσει τα πόδια για 16 χιλιόμετρα φέρνοντάς μας στη διασταύρωση των Φιλιατών (88ο χιλιόμετρο) όπου και θα είναι το 2ο σημείο κοντρόλ (επανδρωμένο).

Σταδιακά ξεκινάμε και πάλι να ανηφορίζουμε παράλληλα με τον ποταμό Καλπακιώτικο. Οι κλίσεις στην αρχή είναι ήπιες και πολύ ευχάριστες, όσο όμως τα χιλιόμετρα περνούν αυτές ζορίζουν περισσότερο. Το φυσικό περιβάλλον, ωστόσο, αποζημιώνει με την ομορφιά του ενώ ένα κατηφορικό κομμάτι στη μέση περίπου της σκληρής ανάβασης (μετά το χωριό Αμπελώνας), δίνει ανάσες ξεκούρασης ενόψει των επόμενων 4 χιλιομέτρων που χαρακτηρίζονται και ως δύσκολα. Ως αντάλλαγμα για την δυσκολία της προσπάθειας παίρνουμε την θέα στον ορίζοντα των υψηλών κορυφών της Μουργκάνας που αποτελούν το φυσικό σύνορο Ελλάδας και Αλβανίας.



Το τελευταίο αυτό ανηφορικό τμήμα θα μας φέρει στο χωριό Βαβούρι το οποίο περνάμε και, αμέσως μετά την έξοδο του χωριού (χλμ 121,6), υπάρχει η εκκλησία του Αγίου Χαραλάμπου όπου θα εκτελέσουμε φωτογραφικό κοντρόλ (βγάζουμε φωτογραφία το ποδήλατο μπροστά από την εκκλησία, στις πινακίδες).

Τα επόμενα 17 χιλιόμετρα είναι από τα πιο εύκολα και απολαυστικά ολόκληρης της διαδρομής. Κατηφορίζουμε συνεχώς περνώντας τον Λια και σε μοναχικό και άγριας ομορφιάς περιβάλλον φτάνουμε στη Λίστα και αμέσως μετά στο Κεφαλόβρυσο, στις όχθες του ποταμού Λαγκαβίτσα. 

Μετά το Κεφαλόβρυσο ξεκινάμε και πάλι να προσθέτουμε θετικά υψομετρικά. Στα δυτικά μας βλέπουμε συνεχώς τα βουνά της Μουργκάνας και του Μαυροβουνίου, ενώ στα ανατολικά μας τον Κασιδιάρη, η κορυφογραμμή του οποίου είναι πλέον εξ’ ολοκλήρου καλυμμένη από ανεμογεννήτριες. Τα πρώτα 13 χιλιόμετρα αυτής της ανάβασης είναι πολύ ανώδυνα και εύκολα διαχειρίσιμα. Τα επόμενα 5 είναι πιο σκληρά και θα μας φέρουν στην Καστανιανή, ένα χωριό που βρίσκεται μια ανάσα από τα ελληνοαλβανικά σύνορα. Στην είσοδο του χωριού (χλμ 155,5) θα είναι το σημείο του τελευταίου κοντρόλ της διαδρομής (επανδρωμένο). 

Αφήνουμε την Καστανιανή και κατηφορίζουμε προς την κοιλάδα του Γυφτοπόταμου για να ανηφορίσουμε αμέσως μετά στις δυτικές πλαγιές του Κασιδιάρη περνώντας τα γραφικά αλλά σχεδόν ακατοίκητα και ερημωμένα χωριά Στρατίνιστα, Ψηλόκαστρο και Διμοκόριο. Λίγες εκατοντάδες μέτρα χωματόδρομου έξω από το χωριό Λάβδανη δεν θα μας δημιουργήσουν προβλήματα (πατημένο χώμα) ενώ προσεγγίζοντας το αμέσως επόμενο χωριό, την Αετόπετρα, αντιλαμβανόμαστε με αίσθημα ανακούφισης ότι τα δύσκολα έχουν τελειώσει. Ακολουθούν 19 χιλιόμετρα απολαυστικής κατηφόρας, σχεδόν απεταλάριστης, μέσα σε πανέμορφο περιβάλλον δάσους οξυάς και πουρναριού που, μέσω των χωριών Γρανιτσοπούλα και Εκκλησοχώρι, θα μας οδηγήσουν και πάλι στην παλιά εθνική οδό Ιωαννίνων – Ηγουμενίτσας.

Εκεί, μας περιμένουν τα 3 τελευταία χιλιόμετρα της διαδρομής, ανηφορικά, που θα μας φέρουν στο σημείο τερματισμού, ακριβώς εκεί όπου ξεκινήσαμε το πρωί. 

Καλή ποδηλατική απόλαυση σε όλους όσους το πάρουν απόφαση να συμμετάσχουν!

Είναι βέβαιο και εγγυημένο ότι το brevet αυτό θα σας μείνει αξέχαστο! Για πολλούς λόγους!


ΥΓ. Τα ακριβή σημεία κοντρόλ θα προκύψουν αμέσως μετά το pre-ride που θα γίνει το προσεχές διάστημα. Ωστόσο, κατά 99,9% θα είναι τα εξής:

1ο κοντρόλ (επανδρωμένο): χλμ 27
2ο κοντρόλ (επανδρωμένο): χλμ 87,4
3ο κοντρόλ (φωτογραφία): χλμ 121,5
4ο κοντρόλ (επανδρωμένο): χλμ 155,7


Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Η πιο αστεία και τραγελαφική ιστορία που έχω ακούσει σε brevet

Super Randonnee 600 West Epirus